اعـــــــــــــــــــــلان هــــــــــــــــــــــام

عيادة الدكتور نايف العنزي
عيادة د. عدنان صباحي
عيادة الدكتور سالم الصواط
رشاقة للخدمات العلاجية

العودة   منتديات رشاقة > منتدى العمليات الجراحية > قسم جراحات التجميل
التسجيل التعليمـــات التقويم اجعل كافة الأقسام مقروءة

مرجع قصص المتكممين ...
عدد الضغطات : 3,844عرض بالصور للأدوية والفيتامينات والبروتين بعد عمليات السمنة_2015
عدد الضغطات : 4,298هدية رشاقة- جدول نزول الوزن المتوقع بعد العملية بشكل شهري

تجربتي مع عملية التثدي

قسم جراحات التجميل

LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 03-14-2019, 02:58 PM   #1
عضو جديد

آخـر مواضيعي

0 تجربتي مع عملية التثدي

افتراضي تجربتي مع عملية التثدي

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
طبعا عارفين ان موضوع التثدي بيكون محرج جدا و تعليقات الناس و نظراتهم لو معلقوش
انا ما اخدتش بالي من موضوع التثدي ده الا من 4 سنين و انا عندي الوقتي 35 مع العلم ان التثدي ده ابتدى معايه من بعد فترة المراهقه
انا مصري و ابتدت رحلتي للبحث عن العملية بسعر مناسب و رحت لدكتور من المنصورة عرفته عن طريق الفيسبوك
صدمني لما قال لي ان العملية هتكلف 11 الف جنية مصري لأن ميزانيتي محدوده
المهم قلت احاول مره ثانيه اني اخس قدر الامكان مع لخبطة في ادوية و عك
مكنش فيه نتيجة
قلت اروح لمستشفى الجامعة بالمنصورة رحت يوم السبت و قابلت دكتور دكاترة في عيادة واحده و اكيد الخليجين مش عرافين نظام الكشف في المستشفيات العامه في مصر ما علينا
الدكتور قال ليه 2000 جنية و كتب لي على تحاليل و قال لي تعالى السبت الجاي فأنا عملت التحاليل و رحت بس يوم الاربع عشان انجز فقابلت دكتور تاني فقال لي العمليه هتكلفك 5000 بالعلاج فقلت له بس الدكتور يوم السبت قال ليه 2000 قال ليه ده سعرها المهم جالي احباط و تركت الموضوع فترة
فيه مجمع اسمه الايمان الطبي الكشف فيه بيكون بسعر رمزي شوية رحت و قابلت هناك الدكتور احمد عبدالجليل قال ليه العملية هتكلفك كلها 7000 قلت له انا كنت سألت في المستشفى العام و قالوا ليه هتكلفني 2000 قال ليه هي فعلا كده هناك بس هنا ده سعرها و ممكن اخصم الف يعني هيكون 6000 قلت له ظروفي متسمحش قال خلاص انا بكون موجود في المستشفى العام يوم السبت تعالى هناك و اعملها ليك عشان توفر و كتب على تحاليل و عملتها و رحت يوم السبت في المستشفى العام قابلت هناك دكاترة مختلفين فأ،ا قلقت المهم كان معايه 2700 جنية الدكتور قال ليه انت عارف ان العمليه دي عشان تجميل هتكون بفلوس رديت عليه ايوه عارف انها ب 2000 و انا معايه الفلوس الوقتي فربنا سهل و مشيت في الاجراءات و اتحجزت في المستشفى في نفس اليوم
عملت العملية يوم الثلاثاء و عرفت ان الدكتور احمد عبدالجليل هو اللي هيسوي ليه العمليه لما قابلته سلمت عليه و فكرته بيه
هو قال ليه ان عندي تثدي من الدرجه الثانيه و مش واضحه لأني كنت بمارس كمال اجسام قلت له بتكون و اضحه و انا لابس هدوم
عملت العملية بتاريخ 12/3/2019 الساعه 9 الصبح و صحيت الساعه 12 الظهر طبعا كان فيه الم شبه محتمل مستمر فطلبت مسكن و بصراحه معملش حاجه كتير الالم مكنش صغب جدا فضلت مستحمل بعد ساعه و نصف في الانعاش قالو ليه تقدر تقوم قلت هحاول فقمت حسيت بدوخه فرجعت نمت تاني حوالي ربع ساعه
نسيت اقول ليكم العمليه كانت في الدور الثالث و الغرفه بتاعتي كانت في الدور الخامس و الاسانسير كان عطلان فقمت قاعد و واقف و كان معايه ممرض عشان يسندني قلت له متساعدنيش الا لو طلبت منك
ركزت و قمت و طلعت الدورين لوحدي و رحت لغرفتي الممرض لما لقاني مركز و رايح على الغرفه قال ليه انا كده اطمنت عليك و سابني و مشى
رحت على سريري و بدأت اشرب بعديها بساعه و اكلت اكل خفيف بصعوبه قعدت شويه و بعدين رحت رحت للدكتور في غرفة بتاعته قال ليه انا كاتب لك على خروج بس لازم تلبس المشد فرجعت الغرفه تاني و حاولت اكل و اكلت
و خليت ناس من اللي معايه في الغرفه يساعدوني في لبس المشد و اخدت كارت المتابعه من الدكتور
كان معايه حوالي 6 كتب قلت اخدها مش لحد المكان اللي هركب منه طبعا كنت خايف اني ادوخ او حد يخبطني
فضلت ماشي حوالي 2 كيلوا مرضيتش اركب تاكسي عشان اعرف حدود قدراتي ايه لو لقيتني تعبان كنت هركب تاكسي
الحمد لله فضلت ماشي تمام مع الم محتمل مكان العمليه
ركبت مواصله بيتي و رجعت لمدينتي بعديها بنص ساعه و اخدت توكتوك و ندمت لأنه فيه مطبات و جسمي وجعني من الهز وصلت البيت الحمد لله بسلام
انا مكنتش معرفهم اني بعمل عمليه من الاساس و لما رجعت عرفتهم بس اني كذبت و قلت انه كان عندي غده في صدري و عملت عملية و شيلتها عشان الاستظراف من اخواتي و كده
اخدت الدواء اللي الدكتور كاتب ليه عليه
انا اتحركت كتير رحت زرت واحد جاري و شربت معاه قهوه و بعدين رجعت البيت تاني كان الموضوع رخم في اول و ثاني يوم و النهارده اليوم الثالث الحمد لله فيه تحسن في الالم و معدتش بحس بألم كبير كل ما اقوم من السرير
انا ذاهب الى المستشفى العام يوم السبت عشان اشيل اللزق لأنه حاطط لزق على صدري كتير اوووي مكتفني
انتظروني يوم السبت هقول ليكم عملت ايه
انا عشان عارف قد ايه موضوع التثدي مؤلم نفسيا و تعليقات الناس او نظراتهم بتكون زي الخناجر و المناشير بتاعة ابو منشار
ان شاء الله هحاول ابقى انزل صور بعد العمليه لما اشيل اللزق
يا رب اقدر افيدكم و تكون تجربتي ناجحه بالنسبه للاخوه الخليجين اذا انشاء الله العمليه نجحت و تمام افضل انهم يعملوها خاص هتكلفهم مع الدكتور اللي عمل ليه العمليه حوالي الفين ريال يعني عشره لأنه طبعا لما هيعرفوا انكم خليجين الطمع هيشتغل

مشترك للثواب غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 03-18-2019, 07:21 PM   #2
عضو جديد

آخـر مواضيعي

0 تجربتي مع عملية التثدي

افتراضي رد: تجربتي مع عملية التثدي

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
النهارده هو سادس يوم لعملية التثدي مع الاسف كسلت اني اروح المستشفى لأني لازم اخرج بدري جدا و برضه كسلت اني اروح لدكتور جراحه انه يفك لزق العملية لأني كنت مربط باللزق جامد على صدري و نصيحه لو هتعملها ابقى اتأكد من حلق كافة شعر صدرك بالكامل و كمان حلق شعر الباط
بعد معاناه بسيطه في خلع اللزق طبعا كان على الجرح قطن و شاش مش لزق
المهم الحمد لله النتائج لحد الان ممتازة جدا جدا و الحمد لله مع انه لسه في الم و اعتقد ورم و كمان لون الجلد في منتصف الصدر ازرق لكن حجم الصدر عندي بقى شبه عادي يعني حتى لو فضل على كده مش وحش بالعكس الحمد لله لكني اعرف انه ان شاء الله هيتحسن اكتر مع الوقت
انا صورت صورة على السريع بالموبيل لكن مع الاسف مكنتش كويسه و لبست المشد
انا هرفع صورة مؤقت باالمشد حاليا و ان شاء الله ممكن بكره ابقى اصدر صور تانيه بدونه
انا غيرت لنفسي تغيير بدائي كده
ملحوظة فيه جرح في تحت الثدي الايسر مكان العملية ممكن طولة 4 سم بس مش واضح لأن الخياطة تجميلية
و الجرح في الجانب الايمن اصغر ممكن واحد سم
ملحوظة انا قعدت امارس كمال اجسام على امل اني موضوع التثدي ده يختفي لكنت مع الاسف مكنش بيروح لدرجة اني مفاصل ايدي اتأثرت جامد
اذا اي حد عنده اي استفسار انا تحت امره و ان شاء الله قريب هرفع ثور بدون المشد و صور بعد فترة كافيه من العملية
لأن اليوم هو سادس يوم بعد العملية

a
قديم 03-18-2019, 07:28 PM   #3
عضو جديد

آخـر مواضيعي

0 تجربتي مع عملية التثدي

افتراضي رد: تجربتي مع عملية التثدي

انا رفعت الصور و مش عارف اذا كانت ظهرت و لا لأ يا ريت لو مظهرتش حد يعرفني ايه هي الطريقه لرفع الصور ؟؟؟؟؟؟؟

a