اعـــــــــــــــــــــلان هــــــــــــــــــــــام

عيادة الدكتور نايف العنزي
عيادة د. عدنان صباحي
عيادة الدكتور سالم الصواط
رشاقة للخدمات العلاجية

العودة   منتديات رشاقة > منتدى العمليات الجراحية > قسم تحوير المعده
التسجيل التعليمـــات التقويم اجعل كافة الأقسام مقروءة

مرجع قصص المتكممين ...
عدد الضغطات : 4,127عرض بالصور للأدوية والفيتامينات والبروتين بعد عمليات السمنة_2015
عدد الضغطات : 4,563هدية رشاقة- جدول نزول الوزن المتوقع بعد العملية بشكل شهري

متحورة بس اتفجعت

قسم تحوير المعده

Like Tree8Likes

LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 10-20-2014, 11:33 PM   #1
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

افتراضي متحورة بس اتفجعت

انا عاملة العملية بقالى 22 يوم بسCant See Images وزنى نزل اول اسبوعين 7 كيلو والاسبوع التالت منزلتش ولا جرام واحد
واكلى على مدار اليوم زاد جدا يعنى باكل موزة وزبادى على الفطار
والغداء طبق قلقاس وشريحة لحم
المصيبة بقى فى العشاء 3 حبات فاكهة وقسماط وطبق فيشار وبيض اومليت وربع رغيف خبز
حاسة ان دماغى هتشت
اعمل اية ولو انا كدا دلوقتى هعمل اية كمان سنة
عايزة نظام غذائى امشى علية نفسى اخس ياناس

نور 27 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-21-2014, 12:51 AM   #2
المشــــرف العــــام

الصورة الرمزية Dr.KeeF

آخـر مواضيعي

افتراضي رد: متحورة بس اتفجعت

حددي طبق صغير تآكلي فية ماتتعدي الكمية

قسمي وجباتك ٥ صغار

وراح ينزل وزنك انتي لسا بالبداية ماتخفيش

من يَحمل همَّ الرسالة ... يُبدع في الفكرة والوسيلة
Dr.KeeF غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-21-2014, 01:43 PM   #3
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.keef Cant See Links
حددي طبق صغير تآكلي فية ماتتعدي الكمية

قسمي وجباتك ٥ صغار

وراح ينزل وزنك انتي لسا بالبداية ماتخفيش
حاضر هنفذ النصيحة وشكرا لاهتمامكCant See Images

a
قديم 10-21-2014, 01:47 PM   #4
المشــــرف العــــام

الصورة الرمزية Dr.KeeF

آخـر مواضيعي

تم نقلة لرابطة المتحورين للخبراء يردون عليك

من يَحمل همَّ الرسالة ... يُبدع في الفكرة والوسيلة
Dr.KeeF غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-21-2014, 02:02 PM   #5
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.keef Cant See Links
تم نقلة لرابطة المتحورين للخبراء يردون عليك
طيب كمية اكلى دى طبيعية د\كيف
اصل المفروض اكل عينات

a
قديم 10-21-2014, 04:57 PM   #6
خبير تغذيه فشل بالرجيم ^^

الصورة الرمزية الخطاف

آخـر مواضيعي

هلا بك أختي بعالم المتحورين

أولا : أنتي متحوره صغيره يعني مش من المتحورين الكبار ( ميني بايباس ) Cant See Images

الفرق أن المتحور العادي يصيبه غصه و لا يستطيع الأكل مثل المتحور الصغير

ثانيا : كمية الأكل :

كمية الأكل عاديه جدا و لا تخافين منها ، شوفي الكميه إلي كنتي تاكليها بالسابق و الآن و راح تشوفينها ( تصبيره مش وجبه ) يعني أكلك صار أقل بكثير + جسمك الآن أصبح يستفاد فقط 70٪ من الأكل اللي تاكليه يعني أكثر من ربع الأكل راح يرمى من جسمك ( كميه قليله + إمتصاص أقل = نزول للوزن سريع )

ثالثا : نوع الأكل

هنا ممكن أنتي تتحكمين بنوع الأكل ، يعني غيري الأشياء الي تاكليها ، يعني بدل من أشياء مقليه حاولي تخليها مشويه أو مسلوقه ع البخار ، لو حبيتي تاكلي شوكولاته حاولي تاكلي الدارك ( المره ) يعني دايما وخلال ثواني بس حاولي تحللي الشيء اللي تريدين أكله ( مكوناته ، هل هناك بديل له ؟ ) و دايما كلي مع الآهل و لا تحرمين نفسك

أخيرا : العامل النفسي :

دايما أنبه الأخوان عن العامل النفسي ، لا تحط ببالك ثبات الوزن و كمية الأكل ، التحوير عمليه قويه و راح توصلك للمثالي شأت أم أبيت و لو خبصت ، فقط الفرق هو الفتره ، ناس توصل للمثالي بأشهر و ناس بسنه ، بالنهايه إلي تحلم فيه راح يتحقق بإذن الله ، فلا تخاف و لا تهتم

وفالك الرشاقه يا رب

ابورأفت and rimy7 like this.
قديم 10-21-2014, 09:06 PM   #7
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الخطاف Cant See Links
هلا بك أختي بعالم المتحورين

أولا : أنتي متحوره صغيره يعني مش من المتحورين الكبار ( ميني بايباس ) Cant See Images

الفرق أن المتحور العادي يصيبه غصه و لا يستطيع الأكل مثل المتحور الصغير

ثانيا : كمية الأكل :

كمية الأكل عاديه جدا و لا تخافين منها ، شوفي الكميه إلي كنتي تاكليها بالسابق و الآن و راح تشوفينها ( تصبيره مش وجبه ) يعني أكلك صار أقل بكثير + جسمك الآن أصبح يستفاد فقط 70٪ من الأكل اللي تاكليه يعني أكثر من ربع الأكل راح يرمى من جسمك ( كميه قليله + إمتصاص أقل = نزول للوزن سريع )

ثالثا : نوع الأكل

هنا ممكن أنتي تتحكمين بنوع الأكل ، يعني غيري الأشياء الي تاكليها ، يعني بدل من أشياء مقليه حاولي تخليها مشويه أو مسلوقه ع البخار ، لو حبيتي تاكلي شوكولاته حاولي تاكلي الدارك ( المره ) يعني دايما وخلال ثواني بس حاولي تحللي الشيء اللي تريدين أكله ( مكوناته ، هل هناك بديل له ؟ ) و دايما كلي مع الآهل و لا تحرمين نفسك

أخيرا : العامل النفسي :

دايما أنبه الأخوان عن العامل النفسي ، لا تحط ببالك ثبات الوزن و كمية الأكل ، التحوير عمليه قويه و راح توصلك للمثالي شأت أم أبيت و لو خبصت ، فقط الفرق هو الفتره ، ناس توصل للمثالي بأشهر و ناس بسنه ، بالنهايه إلي تحلم فيه راح يتحقق بإذن الله ، فلا تخاف و لا تهتم

وفالك الرشاقه يا رب
ماشاء الله عليك اخى الخطاف موسوعة كلامك جميل وريحنى وخصوصا جملة حتى لو خبصت هخس اصل حلمى انى اخبص واخس فعلاCant See Images
لو ممكن تنصحنى بنوعية الاكل اللى اكلها انا داخلة على شهر ممكن اكل فراخ مثلا او شوربة لسان عصفور Cant See Imagesواسفة على وجع راسك
اة نسيت حقنة بى 12 اخدها كل شهر ولاكل 10 ايام

a
قديم 10-21-2014, 09:46 PM   #8
خبير تغذيه فشل بالرجيم ^^

الصورة الرمزية الخطاف

آخـر مواضيعي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور 27 Cant See Links
ماشاء الله عليك اخى الخطاف موسوعة كلامك جميل وريحنى وخصوصا جملة حتى لو خبصت هخس اصل حلمى انى اخبص واخس فعلاCant See Images
لو ممكن تنصحنى بنوعية الاكل اللى اكلها انا داخلة على شهر ممكن اكل فراخ مثلا او شوربة لسان عصفور Cant See Imagesواسفة على وجع راسك
اة نسيت حقنة بى 12 اخدها كل شهر ولاكل 10 ايام

هلا بك أختي ....

بخصوص الأكل فعادةً الشخص نفسه راح يعرف شو ياكل ، فمافي شي ممنوع ممكن تاكلي الأخضر و اليابس Cant See Images بس جربي بالأول كميات بسيطه و شوفي تقبل المعده .

أنا بعد العمليه و أثناء فترة السوائل كان خاطري آكل باستا ، و أول يوم بعد مرور شهر هجمت على المطعم و أكلت الوجبه ( طبعا 4 لقمات و شبعت Cant See Images)

فالبلنسبه لك فالمعده مش مثل قبل ، راح تتقبل شي و راح تكره شيء ، مثلا الخبز و الرز ، راح تلاحظين معدتك راح تتقبل شيء و راح تتعب مع الشيء الآخر ، لذلك خذي كميه بسيطه من كل شيء و شوفي التقبل ، لأن لو أكلتي كميه كبيره و ما تقبلته المعده راح تحسين بأن الأكل لم ينزل للمعده و راح تستفرغين كل اللي أكلتيه ، لكن لا تخافي مافي شيء راح يأثر على العمليه أو الغرز ، بس حاولي تبتعدين بالفتره الأولى عن البهارات لأنها راح تتعبك كثيييير ، و أبتعدي للأبد عن المشروبات الغازيه مثل البيبسي فهي راح تدخلك بحاله تسمى دامبنج أو راح تسبب لك غازات مزعجه و أنتفاخ بالمعده

و نصيحه كثري من الماء قدر الأمكان ، وراح تتذكرين هذي النصيحه بعد مرور سنه من العمليه Cant See Images

وبخصوص حقنة b12 :

هذا الفيتامين نقصه يسبب العصبيه و المزاج المتقلب و تشتت الذهن ، لكن سؤالي لك هل تعانين من هذه الأعراض ؟

أنا بعد العمليه أشتريت علبه b12 بنكهة الكرز تضع تحت اللسان و طعمها رووعه ، أستخدمتها أول 4 أيام بس و لما سألت الطبيب قال لي لا تحتاج ، فبعد كل 3 أشهر أعمل تحليل و لو نقصت خذ الأبره ، و ها أنا كملت سنتين تقريبا و لم أستخدمها و لله الحمد ( أفكر أوزع الحبوب على الأطفال بيوم العيد Cant See Images )

ولو أحتجتي أي إستفسار لا تترددين ، أنا متواجد ببرنامج تباتولك ، يعني أي منشن لي راح أطلع لك من تحت الأرض Cant See Images

ابورأفت and rimy7 like this.
قديم 10-21-2014, 11:03 PM   #9
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الخطاف Cant See Links
هلا بك أختي ....

بخصوص الأكل فعادةً الشخص نفسه راح يعرف شو ياكل ، فمافي شي ممنوع ممكن تاكلي الأخضر و اليابس Cant See Images بس جربي بالأول كميات بسيطه و شوفي تقبل المعده .

أنا بعد العمليه و أثناء فترة السوائل كان خاطري آكل باستا ، و أول يوم بعد مرور شهر هجمت على المطعم و أكلت الوجبه ( طبعا 4 لقمات و شبعت Cant See Images)

فالبلنسبه لك فالمعده مش مثل قبل ، راح تتقبل شي و راح تكره شيء ، مثلا الخبز و الرز ، راح تلاحظين معدتك راح تتقبل شيء و راح تتعب مع الشيء الآخر ، لذلك خذي كميه بسيطه من كل شيء و شوفي التقبل ، لأن لو أكلتي كميه كبيره و ما تقبلته المعده راح تحسين بأن الأكل لم ينزل للمعده و راح تستفرغين كل اللي أكلتيه ، لكن لا تخافي مافي شيء راح يأثر على العمليه أو الغرز ، بس حاولي تبتعدين بالفتره الأولى عن البهارات لأنها راح تتعبك كثيييير ، و أبتعدي للأبد عن المشروبات الغازيه مثل البيبسي فهي راح تدخلك بحاله تسمى دامبنج أو راح تسبب لك غازات مزعجه و أنتفاخ بالمعده

و نصيحه كثري من الماء قدر الأمكان ، وراح تتذكرين هذي النصيحه بعد مرور سنه من العمليه Cant See Images

وبخصوص حقنة b12 :

هذا الفيتامين نقصه يسبب العصبيه و المزاج المتقلب و تشتت الذهن ، لكن سؤالي لك هل تعانين من هذه الأعراض ؟

أنا بعد العمليه أشتريت علبه b12 بنكهة الكرز تضع تحت اللسان و طعمها رووعه ، أستخدمتها أول 4 أيام بس و لما سألت الطبيب قال لي لا تحتاج ، فبعد كل 3 أشهر أعمل تحليل و لو نقصت خذ الأبره ، و ها أنا كملت سنتين تقريبا و لم أستخدمها و لله الحمد ( أفكر أوزع الحبوب على الأطفال بيوم العيد Cant See Images )

ولو أحتجتي أي إستفسار لا تترددين ، أنا متواجد ببرنامج تباتولك ، يعني أي منشن لي راح أطلع لك من تحت الأرض Cant See Images
انا الحمد لله مش بعانى من اى اعراض نقص b12 بس الدكتور قالى لازم اخدة
وياريت الاقى فى مصر حبوب الكريز دى بس فى الغالب مش هلاقيها
يعنى افهم من كلامك انى اخبص براحتى من غير خوفCant See Images
وسؤال اخير اية برنامج تباتولك دا زى الواتس اب كداCant See Images

a
قديم 10-21-2014, 11:12 PM   #10
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

وبعدين اخى الخطاف لية توزع الدواء على الاطفال فى العيد ابعتهالى فى اول طيارة على مصر

a