اعـــــــــــــــــــــلان هــــــــــــــــــــــام

عيادة الدكتور نايف العنزي
عيادة د. عدنان صباحي
عيادة الدكتور سالم الصواط
رشاقة للخدمات العلاجية

العودة   منتديات رشاقة > منتدى العمليات الجراحية > قسم تحوير المعده
التسجيل التعليمـــات التقويم اجعل كافة الأقسام مقروءة

مرجع قصص المتكممين ...
عدد الضغطات : 3,778عرض بالصور للأدوية والفيتامينات والبروتين بعد عمليات السمنة_2015
عدد الضغطات : 4,238هدية رشاقة- جدول نزول الوزن المتوقع بعد العملية بشكل شهري

متحورة جديدة محتاجة مساعدتكم

قسم تحوير المعده

Like Tree2Likes

LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 10-01-2014, 02:43 PM   #1
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

افتراضي متحورة جديدة محتاجة مساعدتكم

السلام عليكم ورحمة الله عيد مبارك علينا وعلى امة الاسلام
اولا انا نور من مصر عندى 27 سنة وزنى 108 وطولى 165 اخدت بفضل اللة قرار التحوير من 3 شهور والحمد لله عملت العملية يوم السبت 27\9\2014
طبعا شوفت الموت بعينى من وجع العملية لخد ماعملت اشعة الصبغة وفكيت الرايل بتاع الانف وفكيت الدرنقة اللى بتكون فى بطنى 4 ايام اتذليت فيهم وشوفت العذاب اشكال والوان
المهم من اليوم التالت بالليل سمحولى اشرب كل 1\2 ساعة غطا ماية وتانى يوم سمحولى اشرب عصير بيور تفاح واناناس
وانهاردة الحمد لله رجعت بيتى
سؤالى ليكم انا الدكتور قالى افضل 10 ايام عايشة على العصير البيور بس يعنى بلاش شوربة ولا اى حاجة سايلة تانية طبعا انا نفسى بدات تغم عليا ونفسى اشرب حاجة مالحة لما قولتلة قالى لا اسمعى الكلام
تانى حاجة بحس بكركبة فى بطنى بمجرد مابشرب ماية او عصير
تالت حاجة (الدكتور الاسطورة) قالى اوعى تقربى ماية ناحية الجرج انا عاملاها منظار 4 فتحات وقالى اوعى تتشطفى يعنى على العيد هكون خللت بس انا اتشطفت امبارح والحمد لله قدرت مجبش ماية على الجرج بس عندى جرح مفتوح مكان الدرنقة بخداله مضاد حيوى مش عارفة هيقفل امتى وشوية جسمى يكون بردان ومتلجة وشوية اكون بنزل ماية
طبعا اسفة موضوعى مش مرتب بس فعلا محتاجة حد جنبى الايام دى خصوصا ان ى مش بعرف اوصل للدكتور بتاعى بسهولة
انا عاملة العملية عند د\اسامة فؤاد واللى بيتعامل معايا فى اى استفسار المساعدين بتوعة

نور 27 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-01-2014, 03:45 PM   #2
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

افتراضي رد: متحورة جديدة محتاجة مساعدتكم

الحمد لله على سلامتك يانور ..

اعتقد إن طريقة إجراء العمليات تختلف من طبيب لآخر ..فربما لم يعطيك الطبيب مسكنات جامدة عشان الألم ..لأني لم أشعر بما تتحدثين عنه الىن وبهذه القوة من الألم ..فلم تتوقف الممرضات من وضع المسكن طوال تواجدي في المستشفى ...

الكركبه طبيعي جدا ياما تكركبنا لا تشيلين هم ..امر طبيعي ومتوقع ويحصل عادة عند الكل .

بالنسبة لجرح مفتوح أنا عانيت منه ..وأتعبني نوعا ..استمري على المضاد وحاولي تهوين الجرح شوي وبخي عليه كحول أو أمسحيه بالمسحات الكحولية ..وحطي المرهم مسحه خفيفة ولاصق ..بس تهوية الجرح هي اللي ساعدتني في الشفاء بتوفيق الله ..لكن هويه وأنت مفرودة على السرير لا يتعرض لجراثيم ..

أهم شي لابد تنتبهين له هو مسألة الشعور بالبرد وبعدها التعرق فربما سبب ذلك ارتفاع في الحرارة ..راقبي الوضع ولو استمر راجعي الطبيب أفضل ..ربما من التهاب الجرح ..فخليه يشوفك أحسن ,,

بالعافية والرشاقة إن شاء الله ..

ليتك طلبتي منهم إضافة مسكن ..

عموما ..حاولي ما تكون العصيرات ثقيلة ..خففيها بالماء ..

أعتقد لو سلقت صدر دجاج ..وأخذت مويتها وصفيتيها ستفيدك وما منها أي ضرر بعون الله ( أنا كنت كذا في الأيام الأولى ) وبتعليمات من الطبيب ..

أم نوره غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-01-2014, 03:47 PM   #3
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

غريبه ..طلع ردي مختلف ...لخبط لي النقاط ...

المهم إنها مفهومه ..

a
قديم 10-01-2014, 05:44 PM   #4
عضو جديد

آخـر مواضيعي

اختي هل انتي عانيتي من التسريب ؟ لانو الانابيب من الانف والمعدة اربع ايام ما تصير لواحد الا لما يكون معاه تسريب وعمل عملية ثانية ؟

rimy7 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-01-2014, 06:37 PM   #5
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rimy7 Cant See Links
اختي هل انتي عانيتي من التسريب ؟ لانو الانابيب من الانف والمعدة اربع ايام ما تصير لواحد الا لما يكون معاه تسريب وعمل عملية ثانية ؟
لا ياحبيبتى بفضل الله مفيش اى تسريب هما طبعهم كدا لازم الاتابيب تفضل 4 ايام

a
قديم 10-01-2014, 07:31 PM   #6
عضو جديد

آخـر مواضيعي

اختي الفاضلة عسى الله ان يتمم لك الشفاء والرشاقة يا رب العالمين لم اسمع قط بهذه الطريقة ابدا
حسب علمي ان العملية فقط سويعات وبعد ذلك تحت المراقبة كم يوم بدون انابيب فقط راحة بسيطة فقط
كنت اتمنى مساعدتك لكن هذه الطريقة بالكامل غريبة عني ولا اعلم عنها شئ
لكن الالتزام بتعليمات الطبيب شئ جيد والاخوان سوف يساعدونك لمن لدية الخبرة والله الموفق

rimy7 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-01-2014, 08:46 PM   #7
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

لا يا رامي هي عمليتها على الطريقة الأقدم ...يعني فيه خرطوش وفيه أنانبيب وكذا..والدليل إنها شافت الموت بعينها حسب ما تقول وتألمت ألم لا يحتمل ..

بينما طريقة الأطباء الآخرين مختلفة مافيه مجال تتألم ويتركونك ( مسكن ووراه مسكن على طول الخط )..ولا فيها خراطيش لان الطبيب يشفط كل الدماء والذي منه بعد ما يشطب المطلوب عمله ...وقبل يقفل الجروح ( شفت عمليتي فيديو أنا ) معاه زي المكنسة الكهربائية طبعا صغيرة تشفط كل شي ,,

مسألة التنفس ربما من باب الاحتياط استمر الطبيب في ترك الجهاز على نور ربما وجد أن نسبة الأكسجين ليست على ما يرام ...بينما الأطباء هنا أو في أوربا يعتمدون على تنشيط التنفس عند المريض على الجهاز اللي فيه كور ..

في حالتي لم يزيل الطبيب جهاز التنفس إلا في اليوم الثالث ..وذكر أن السبب قلة الاوكسجين عندي بفعل كبر السن ...

كذلك المدخنين يضعون جهاز التنفس عليهم أطول مدة ممكنة ..

نور

إحرصي على متابعة الحرارة عندك لو استمرت لابد من مراجعة الطبيب ( الدكتور الأسطورة ) ههههه ..

وسلامتك يالحبيبه,,

rimy7 likes this.
a
قديم 10-01-2014, 09:47 PM   #8
عضو جديد

آخـر مواضيعي

حمد الله علي سلامتك المهم . كل الاعراض طبيعيه ان شاء الله ومفيش اي خوف وكما قال الاخوان الالم بيختلف من شخص لاخر ولكن الاهم الالتزام بتعليمات الطبيب وان شاء الله تمر الايام وتكون ذكري بالنسبه اليك . ان شاء الله تمر الايام علي خير

waleedkhalifa غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-02-2014, 12:29 AM   #9
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أم نوره Cant See Links
لا يا رامي هي عمليتها على الطريقة الأقدم ...يعني فيه خرطوش وفيه أنانبيب وكذا..والدليل إنها شافت الموت بعينها حسب ما تقول وتألمت ألم لا يحتمل ..

بينما طريقة الأطباء الآخرين مختلفة مافيه مجال تتألم ويتركونك ( مسكن ووراه مسكن على طول الخط )..ولا فيها خراطيش لان الطبيب يشفط كل الدماء والذي منه بعد ما يشطب المطلوب عمله ...وقبل يقفل الجروح ( شفت عمليتي فيديو أنا ) معاه زي المكنسة الكهربائية طبعا صغيرة تشفط كل شي ,,

مسألة التنفس ربما من باب الاحتياط استمر الطبيب في ترك الجهاز على نور ربما وجد أن نسبة الأكسجين ليست على ما يرام ...بينما الأطباء هنا أو في أوربا يعتمدون على تنشيط التنفس عند المريض على الجهاز اللي فيه كور ..

في حالتي لم يزيل الطبيب جهاز التنفس إلا في اليوم الثالث ..وذكر أن السبب قلة الاوكسجين عندي بفعل كبر السن ...

كذلك المدخنين يضعون جهاز التنفس عليهم أطول مدة ممكنة ..

نور

إحرصي على متابعة الحرارة عندك لو استمرت لابد من مراجعة الطبيب ( الدكتور الأسطورة ) ههههه ..

وسلامتك يالحبيبه,,
انا كنت بصرخ من شدة الوجع وهما رافضين يدونى اى مسكنات بحجة ان المسكن كل 6 ساعات طيب انا مفعول المسكن كان بيروح بعد 3 ساعات افضل باقى الوقت اموت يعنى يالا الله يسامحهم بس حبيبتى انا نفسى اشرب شوية شوربة ينفع ولا لا
هما قالولى ماية وعصير بس طبعا انا خلاص قرفت ونفسى لوعت من العصايرCant See Images

a
قديم 10-02-2014, 12:31 AM   #10
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rimy7 Cant See Links
اختي الفاضلة عسى الله ان يتمم لك الشفاء والرشاقة يا رب العالمين لم اسمع قط بهذه الطريقة ابدا
حسب علمي ان العملية فقط سويعات وبعد ذلك تحت المراقبة كم يوم بدون انابيب فقط راحة بسيطة فقط
كنت اتمنى مساعدتك لكن هذه الطريقة بالكامل غريبة عني ولا اعلم عنها شئ
لكن الالتزام بتعليمات الطبيب شئ جيد والاخوان سوف يساعدونك لمن لدية الخبرة والله الموفق
اكيد حضرتك فى اختلاف كبير بين عمليتى وعمليتك حضرتك عامل فى اوربا انا عاملة فى مصرCant See Imagesانا شوفت عذاب مالوش حدود

a