اعـــــــــــــــــــــلان هــــــــــــــــــــــام

عيادة الدكتور نايف العنزي
عيادة د. عدنان صباحي
عيادة الدكتور سالم الصواط
رشاقة للخدمات العلاجية

العودة   منتديات رشاقة > منتدى العمليات الجراحية > قسم تحوير المعده
التسجيل التعليمـــات التقويم اجعل كافة الأقسام مقروءة

مرجع قصص المتكممين ...
عدد الضغطات : 3,774عرض بالصور للأدوية والفيتامينات والبروتين بعد عمليات السمنة_2015
عدد الضغطات : 4,235هدية رشاقة- جدول نزول الوزن المتوقع بعد العملية بشكل شهري

نفسى اعمل العملية وعندى شوية اسئلة

قسم تحوير المعده

Like Tree30Likes

LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 07-05-2014, 12:21 AM   #1
عضو جديد

آخـر مواضيعي

افتراضي نفسى اعمل العملية وعندى شوية اسئلة

السلام عليكم
كل سنة وانتو طيبين جميعا ورمضان كريم عليكو يارب
انا بنوتة عندى 25 سنة وزنى 100 او 102 كيلو طول عمرى بعانى من السمنة وبقالى سنين كتير بجرب فى ريجيمات وبفشل واقل وزن وصلتله 94 كيلو ورجعتهم تانى وزهقت من كتر الريجيم ومن شكلى وانى مش بلاقى لبس مناسب لسنى والام الرقبة والركبة وكمان حصلى تكيسات الدكتور قالى فى المستقبل ممكن تاثر على الحمل لا قدر الله ففكرت فى العملية قرات عنها كتير ومقتنعة بيها جداااا بس المشكلة ان بابا وماما رافضين تماما الموضوع ده ادعولى يقتنعو Cant See Images الحمد لله مفيش امراض زى السكر والضغط بس هم وراثة فى العيلة وكمان انا بحب الحلويات جداااا وعلشان كده اقتنعت بيها
عندى شوية اسئلة ياريت تفيدونى فى اجابتها
هل العملية ممكن تسبب هشاشة عظام فى المستقبل
هل بعد الجواز ان شاء الله لو فيه حمل وكده هتاثر على صحة البيبى بما ان الاكل مش بيمتص كله
وكمان لو فيه حمل ان شاء الله هل وزنى هيزيد تانى مع الحمل وبعد الولادة وكده زى العادى
وكمان انا شعرى اصلا بيتساقظ فبعد العملية هيقع كله بقى ولا ايه Cant See Images

الخطاف likes this.
yota غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 07-05-2014, 06:28 AM   #2
المشرف العام

الصورة الرمزية سكري الرياض

آخـر مواضيعي

افتراضي رد: نفسى اعمل العملية وعندى شوية اسئلة

وعليكم السلام ورحمة الله .... حياك الله اختي ... وارحب فيك كعضوة جديده بيننا . فشكرا لانضمامك .
انا متكمم وحجاوبك عاللي اعرفه ... وان شاء الله بقية الاعضاء ما يقصروا .

اقتباس:
هل العملية ممكن تسبب هشاشة عظام فى المستقبل
الشخص العادي والطبيعي واللي مش عامل عملية خصوصا النساء تصيبهم هشاشة العظام ... فالسبب ليس العملية .. وانما تغذيتهم غير المتوازنة .. ولها علاج والحمد لله يؤخذ باستمرار ولكنه يحتاج الى وقت من 6 شهور الى سنه تقريبا حسب درجة الهشاشة .

اقتباس:
هل بعد الجواز ان شاء الله لو فيه حمل وكده هتاثر على صحة البيبى بما ان الاكل مش بيمتص كله
لا اعلم .
لكن اعتقد اذا التزمتي بالفيتامينات والاكل الصحي باذن الله ماراح يؤثر ... مع العلم ان الحامل المهمله في تغذيتها قد يتأثر الجنين .. برضو العمليه ليست سبب مباشر وان كانت تعتبر عامل مساعد بالتأثير .
اقتباس:
وكمان لو فيه حمل ان شاء الله هل وزنى هيزيد تانى مع الحمل وبعد الولادة وكده زى العادى
اكيد حيزيد لكن زياده مقبوله ... ومع الرياضه ودايت خفيف يرجع وزنك باذن الله .. لكن مش حيرجع نفس وزنك قبل العمليه .
اقتباس:
وكمان انا شعرى اصلا بيتساقظ فبعد العملية هيقع كله بقى ولا ايه
نعم سيتساقط ... لكن التساقط له فيتامينات خاصه باذن الله تقلل او تمنع هالتساقط

الله يتمم لك بخير يارب ... وبانتظار بقية الاعضاء .

الخطاف, rimy7 and yota like this.

اوسمتي

سكري الرياض غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 07-05-2014, 09:59 AM   #3
عضو جديد

آخـر مواضيعي

وعليكم السلام اختي اهلا فيكي بالمنتدى
اولا عمليات السمنة ليست عملية سهلة وفيها نسبة من المخاطرة والكثير من التعب واللالتزام التام والتضحية ليست سهلة ابدا , وانصحك لا تنسي اولا اختيار طبيب مختص خبرة ومعروف كمان مرة مختص وخبرة ومعروف ولكي تقنعي والديكي اذهبي معهم الى الطبيب وهناك كل شئ سيصبح واضح لهم ولكي
قبل اجراء العملية سيكون عليكي اجراء الكثير من الفحوصات لانها عملية جراحية ويجب ان تتاكدي انها ستكون بالمنظار وان لم تكون بالمنظار لا تعمليها لو ببلاش ومضمونة مهمه جدا هذه النقطة
بالنسبة لهشاشة العظام نعم ممكن ان تصيبك في حالة اهمالك للفيتامينات والكالسيوم والتغذية السليمة بعد العملية واما ان التزمتي بالفيتامينات والكالسيوم وتعليمات الطبيب لن يكون اي شئ ان شاء الله وهناك تحليل دوري بعد العملية من قبل الطبيب , يجب ان تدركي ان العملية ليست سحر فقط هي عامل مساعد قد يفشل اكيد ان لم تلتزمي بالتغية السليمة والتخلي عن الحلويات والعادات السيئة طول العمر
بخصوص الامتصاص والحمل حسب ما قراءت يجب عدم الحمل الا بعد فترة من العملية وحسب نوع العملية لكن في الغالب بعد سنة ستكوني انسانة طبيعية وحسب خبرتي كمتزوج كل الحوامل ياخدون فيتامينات ومعادن وحمض الفوليك ايضا خلال فترة الحمل , ايضا العملية عنصر مساعد في الحمل وليس العكس لكن بشروط وخلال مدة زمنية بعد العملية ولا تنسي انا لست مختص الطبيب القول الفصل اعتمدي على الله ثم فقط على الطبيب المختص
زيادة الوزن بعد الحمل شئ انتي تتحكمي فيه هل سوف تلتهمي الكثيير من الحلويات ام الكثير من الفواكه والاكل الصحي المسئلة كلها مفتاح بين اديكي انتي وانتي الي تقرري فقط لا تنسي العملية فقط عنصر مساعد لتسريع النزول وان لم تتخلي عن عاداتك الشيئة لن تنزلي ولا كيلو مع الرياضة والمشي اليومي
سقوط شعرك الان دليل على نقص عناصر غذائية عندك ووجود تغذية غير سليمة يجب مراجعه الطبيب وتبدائي من الان تعلم ما هو الغذاء الصحي المتوازن يعني يكون الصحن دائما ثلاث اقسام بروتين وخضار ونشويات وطبيب التغذية سوف يشرح لكي الكثير عن هذا الموضوع حتى في المنتدى والانترنت بصورة عامة الموضوع متغطي ممتاز

اختي الكريمة عمليات السمنة عمليات معقدة وصعبة ومؤلمة وفيها الكثير من الحرمان واللالتزام صحيح نسبة نجاحها رائعه لكن التروي واعطي نفسك اخر فرصة حقيقية مع الرياضة التوقف التام عن السكريات حتى في المشروبات ومراجعه طبيب التغذية اخر فرصة مع اصرار اكيد ولمدة زمنية مقبولة وانا متاكد انو راح تنجحي بدون عملية المسئلة تغيير نمط حياة واصرار وعزيمة وقرار واضح لا المزيد من العادات المدمرة , والمسئلة كلها بين اديكي والله يوفقك يا رب ويعطيكي ما تتمني يا رب والاخوان هنا سوف يعطوكي المزيد والمزيد من النصائح ولا تنسي الطبيب المختص هو سيد الموقف والاعلم بحالتك لان اغلب كلامنا عن تجارب شخصية قد لا تتناسب مع ظروفك

والله اعلم

اللهم صلي وسلم على حبيبي وقدوتي محمد ابن عبدالله وعلى ال بيته الاطهار الطيبين وعلى من اتبعه باحسان الى يوم الدين سلم تسليما كثيرا

rimy7 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 07-05-2014, 03:29 PM   #4
عضو برونزي

الصورة الرمزية رشيق آلمستقبل

آخـر مواضيعي

اهلا يوتا

منوره المنتدى وباذن الله حنفرح فيك وتعملي العملية على خير يارب

تقريبا كل اسئلتك تتمحور حول نفس الموضوع وهو الخوف من الاصابة ببعض الامراض او الزيادة بالوزن مره اخرى. طبعا اذا استثنينا سؤالك عن الحمل وزيادة الوزن بعده، استفساراتك الثلاث الاخرى لها اجابة وحدة وهي التزامك بالفيتامينات والمكملات الغذائية حسب وصف دكتورك

احبك اطمنك ان هذي كلها مخاوف طبيعية نفسية وليس بالضرورة ان تحدث. توكلي على الله واقنعي اهلك وصدقيني مثل ما ذكرو الاعضاء مستحيل يرضو الدكاترة تعملي العملية الا بعد التاكد من اهليتك ومناسبتها لك.

ربي يكتب لك الخير وانظري لتجارب الاعضاء السابقين واكيد قصصهم حتدفعك معنويا

قديم 07-06-2014, 02:23 AM   #5
عضو جديد

آخـر مواضيعي

الف شكر على الرد وجزاكم الله كل خير
ادعولى ربنا يعملى اللى فيه الخير واقدر اقنع اهلى
اخى rimy7 خوفتنى لما قولت العملية مؤلمة ومش سهلة ربنا يستر

الخطاف and rimy7 like this.
a
قديم 07-06-2014, 03:19 AM   #6
عضو ألماسي

آخـر مواضيعي

في بنات عندنا في المنتدى تزوجوا وحملوا بعد عملية التحوير

هنيئاً لنا فيها

اوسمتي

ابورأفت غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 07-06-2014, 06:02 PM   #7
المشــــرف العــــام

الصورة الرمزية Dr.KeeF

آخـر مواضيعي

العملية مناسبة لك

الامتصاص مش بيزول نهائي لكن بيقل وبعد سنة وسنتين بيرجع شبة طبيعي

كثير عاملين تحوير وتكميم حملو وبعضهم بعد اشهر من العملية وصحتهم كويسة الحمد لله

من يَحمل همَّ الرسالة ... يُبدع في الفكرة والوسيلة
Dr.KeeF غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 07-07-2014, 02:36 AM   #8
عضو جديد

آخـر مواضيعي

الدب المشاكس و Dr.KeeF ميرسى على ردكو طمنتونى ربنا يطمنكو
ويارب ييسرلى انى اعملها قريب

ابورأفت likes this.
a
قديم 07-08-2014, 07:49 PM   #9
عضو جديد

آخـر مواضيعي

السلام عليكم
انا اسف اختي لكني فقط انقل الحقيقة من واقع تجربتي نعم العملية مش سهلة ومحتاجة صبر وتحمل والتزام تام بالتعليمات الطبيب ابتداء من نوع الاكل في الايام الاولى والاهتمام بنفسك وعدم حمل اي شئ ثقيل الى اللتزم بالفيتامينات والكالسيوم
طبعا الالم موجود بس مو لدرجة انو غير محتمل نعم هوا محتمل لكني في الم متوسط وخصوصا اول اسبوع ويبداء يقل ويقل وتشعري بتحسن
العملية شئ معقد بحد ذاتوا وتغيير طبيعة الجسم وووووو ولكن تكون سهلة ان شاء الله على الطبيب المتخصص وصاحب الخبرة لكن راح تتعبي جدا وراح تعاني لذلك العملية مش ساهلة ولا راح تكون نزهه انا ما بدي اخوفك لا سمح الله ولكن هذه الحقيقة , في كلمة قرأتها من احد الاخوان هنا في المنتدى راح اعيدها لكي لما تحطي سلبيات وايجابيات عمليات السمنة راح تهون السلبيات والالام والمعاناة خلال الايام والاسابيع الاولى لذلك ضروري تعرفي تماما المرحلة الي راح تروحي عليها تماما علشان ما تتفاجئي بشئ جديد , والسمنة شئ قاتل ومرض ونكد الله يشفينا منو جميعا
ازا عندك اي سؤال انا جاهز ومستعد اكتبلك بالتفصيل الممل جدا جدا عن اي شئ انتي حابة تعرفية

الله المستعان
والحمد لله رب العالمين
والصلاة والسلام على سيدي وحبيبي محمد وعلى اله اجمعين ومن اتبعة باحسان الى يوم الدين

rimy7 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 07-13-2014, 03:12 PM   #10
عضو جديد

آخـر مواضيعي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rimy7 Cant See Links
السلام عليكم
انا اسف اختي لكني فقط انقل الحقيقة من واقع تجربتي نعم العملية مش سهلة ومحتاجة صبر وتحمل والتزام تام بالتعليمات الطبيب ابتداء من نوع الاكل في الايام الاولى والاهتمام بنفسك وعدم حمل اي شئ ثقيل الى اللتزم بالفيتامينات والكالسيوم
طبعا الالم موجود بس مو لدرجة انو غير محتمل نعم هوا محتمل لكني في الم متوسط وخصوصا اول اسبوع ويبداء يقل ويقل وتشعري بتحسن
العملية شئ معقد بحد ذاتوا وتغيير طبيعة الجسم وووووو ولكن تكون سهلة ان شاء الله على الطبيب المتخصص وصاحب الخبرة لكن راح تتعبي جدا وراح تعاني لذلك العملية مش ساهلة ولا راح تكون نزهه انا ما بدي اخوفك لا سمح الله ولكن هذه الحقيقة , في كلمة قرأتها من احد الاخوان هنا في المنتدى راح اعيدها لكي لما تحطي سلبيات وايجابيات عمليات السمنة راح تهون السلبيات والالام والمعاناة خلال الايام والاسابيع الاولى لذلك ضروري تعرفي تماما المرحلة الي راح تروحي عليها تماما علشان ما تتفاجئي بشئ جديد , والسمنة شئ قاتل ومرض ونكد الله يشفينا منو جميعا
ازا عندك اي سؤال انا جاهز ومستعد اكتبلك بالتفصيل الممل جدا جدا عن اي شئ انتي حابة تعرفية

الله المستعان
والحمد لله رب العالمين
والصلاة والسلام على سيدي وحبيبي محمد وعلى اله اجمعين ومن اتبعة باحسان الى يوم الدين
جزاك الله كل خير اخى العزيز انا قرات تجربتك والتسريب اللى حصلك يارب تكون بقيت تمام دلوقتى انا عاوزة اسال بس هل التسريب ده سببه ان الدكتور مش متمكن من العملية ومفيش خبرة ولا هو بيبقى حظ ؟ وانت دلوقتى بقيت تمام ولا لسة ويانرى لسة ندمان انك عملت العملية دى ؟
انا مرعوبة اصلا لان دى اول مرة ادخل غرفة العمليات وكمان لان بابا وماما مش موافقين ولسة بنتخانق مع بعض Cant See Images
ويارب يديم علينا الصحة جميعا دايما ان شاء الله

a