اعـــــــــــــــــــــلان هــــــــــــــــــــــام

عيادة الدكتور نايف العنزي
عيادة د. عدنان صباحي
عيادة الدكتور سالم الصواط
رشاقة للخدمات العلاجية

العودة   منتديات رشاقة > منتدى العمليات الجراحية > قسم العمليات الجراحية المختلفه للسمنه
التسجيل التعليمـــات التقويم اجعل كافة الأقسام مقروءة

مرجع قصص المتكممين ...
عدد الضغطات : 5,239عرض بالصور للأدوية والفيتامينات والبروتين بعد عمليات السمنة_2015
عدد الضغطات : 5,673هدية رشاقة- جدول نزول الوزن المتوقع بعد العملية بشكل شهري

رجوع الوزن بعد عمليات السمنه بعد اكثر من سنتين

قسم العمليات الجراحية المختلفه للسمنه

Like Tree16Likes

LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 03-26-2014, 02:23 AM   #1
عضو جديد

آخـر مواضيعي

افتراضي رجوع الوزن بعد عمليات السمنه بعد اكثر من سنتين

السلام عليكم
انا من سنوات. وانا بقرأ تجارب المتكممين والمتحورين. وكان. عندى ميول اكثر للتكميم. لكن عشقى للحلويات يجعلنى افكر اكثر فى التحوير. وبعد انتظار طويل. الحمد لله الظروف اتيحت لى لكن حاليا سبحان الله. دخل فى هاجس الرجوع للوزن. وقرأت تجارب كتير لارتداد. الوزن سواء تحوير اوتكميم وكان الردود. فى كل الموضوعات. ان الشخص المرتد. الخطأ منه. فى عدم. اتباع التعليمات. طيب لو انا شخص قادر على الالتزام ليه اعمل عمليه خلينى. على الطرق العاديه. رجيم ورياضه
ولو الشخص اللى ربنا اكرمه وحقق هدفه وكان فيما مضى ضعيف الاراده كيف قوى ارادته ايه العوامل اللى ساعدته. غير العمليه لانها. مع الكل فى البدايه. هتساعده. بالإجبار لكن رجوع الجسم لطبيعته واختفاء الألم من العمليه ممكن الرجوع بالتدريج فى الوزن مع الشخص ضعيف الاراده
ارجو ايجاد اجابه قاطعه. لان لو فى رجوع فى الوزن خلينى على الرجيم. والرياضة وارجع تانى فى الوزن بس ارحم من انى اعرض نفسى لعمليه وتكاليف ماديه وفى الاخر ارجع. فى وزنى واستمر طول عمرى على رجيم. حتى مع وجود عمليه

جوووريه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 03-26-2014, 06:56 AM   #2
عضو جديد

آخـر مواضيعي

افتراضي رد: رجوع الوزن بعد عمليات السمنه بعد اكثر من سنتين

والله انا رأيي ثابت في هذا السؤال
اذا الانسان عنده إرادة على منع و كبح نفسه و قادر على الرياضة
أحسن يخلي معدته معاه زاي ما خلقها البديع سبحانه و تعالى

لكن اذا لأ ، إتوكلي على الله و روحي الخيار الثاني

اضافة :
الآن قبل التفكير في رجوع الوزن ، لازم تعملي حسبة بسيطة بينك و بين نفسك
هي انك تعرفي هل إنقاص الوزن عندك عاجل!!! يعني في أمراض مرتبطة مع السمنة عندك ولا لأ
كذا راح يكون عامل السرعة في الإنقاص مهم

أما اذا المسألة مسألة شكل بس و عندك الاستطاعة على السيطرة امشي في طريق الرجيم و الرياضة

ملاحظة:
التكميم او التحوير ما هي عمليات سحرية
لا لسا لازم رياضة و دايت بعد
بس هي مساعدة جراحية عشان إجبارك على عدم الإكثار من الاكل

بالنسبة لي خيار العملية سميته الخيار السهل
بينما صديق عزيز لي قال لي هذا الخيار الصعب

الله يوفقك و يكتبلك الخير

*ابو صالح* likes this.
أبوحلا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 03-26-2014, 12:26 PM   #3
المشــــرف العــــام

الصورة الرمزية Dr.KeeF

آخـر مواضيعي

ممكن تعطيني التجارب الي تقول رجوع الوزن ؟

رجوع ٣-٥ كيلو من أصل ٥٠ كيلو فقدها الوزن مايعتبر شي

اغلب الحالات الي شفتها يكون فيها نزول الوزن متوسط او ضعيف تكون عند دكتور غير متمكن بعمليات السمنة

وقد يكون دكتور شاطر وخبرة بالجراحة العامة لكن سيء بعمليات السمنة لانها تحتاج تدريب خاص

ROLEX and الدخبجه like this.

من يَحمل همَّ الرسالة ... يُبدع في الفكرة والوسيلة
Dr.KeeF غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 03-26-2014, 04:28 PM   #4
عضو جديد

آخـر مواضيعي

ابو حلا

معروف ان العمليه لها دور كبير وخصوصا فى البدايه لكن بعد اكتر من. سنتين ورجوع الجسم لطبيعته. وتاقلم المعده. وألراحه فى الاكل. هنا مع ضعاف الاراده. يبدأ الرجوع. فى الوزن
واغلب اللى حققوا هدفهم. وحافظوا عليه. دائماً فى حاله ترقب لاوزانهم وأكلهم. وملتزمين. بالتعليمات
طيب لو انتوا. عندكوا. المقدره على الالتزام. ليه. عملتوا العمليه.

دكتور كييف

اولا الحالات موجوده فى منتدى. اخر مخصص لعمليات السمنه. اكيد عارفينه وانا بكتب من ايباد لو اعرف انسخ. الموضوعات. كنت عرفت لسه. مستجد عليه
والحالات. مش رجوع 3او5 كيلو لاااااا فى حاله فى سنه 17 كيلو وفيه اللى نزل 30من اصل 50 ورد منهم 20ولجأوا للتحوير وفيه حالات تانيه بس انا غير متذكره الارقام بالتحديد. لكن كلها فوق 10كيلوا. بعد السنه الاولى او التانيه ووزنهم فى ازدياد مستمر وعايشين على الرجيم. ولا كأنهم عملوا العمليه دا غير شخصين انا أعرفهم رجعوا فى الوزن ورجوع اكتر من 20 كيلو. واحد تكميم والآخر تحوير
انا مش ضد العمليه ابدااااا بالعكس انامؤيده ليها ولا انكر انها غيرت حياه اشخاص
لكن سؤالى من باب الصراحه مع النفس وأخذ الا مثله السلبيه والتحقق فى اسباب فشلهم
ومن باب. رحم الله امرئ عرف قدر نفسه انا عارفه. انى ارادتى. ضعيفه وخصوصا مع الحلوياتو فى وقت الأزمات النفسيه لى بيكون الاكل هو المنفذ. الوحيد. لى للتنفيس عن غضبى والى الان الحمد لله لا أعانى من اى مرض عضوى لكن اكيد انتم عارفين ما تسببه السمنه من مرض نفسى. فهذا حالى وبحاول انى اعرف أقيم نفسى. قبل ما ادخل فى شئ انا غير مؤهله له وأكون نهايه الامر من التجارب التى لم تحظى بالنجاح

الدخبجه likes this.
a
قديم 03-26-2014, 10:22 PM   #5
عضو فعال

آخـر مواضيعي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.KeeF Cant See Links
ممكن تعطيني التجارب الي تقول رجوع الوزن ؟

رجوع ٣-٥ كيلو من أصل ٥٠ كيلو فقدها الوزن مايعتبر شي

اغلب الحالات الي شفتها يكون فيها نزول الوزن متوسط او ضعيف تكون عند دكتور غير متمكن بعمليات السمنة

وقد يكون دكتور شاطر وخبرة بالجراحة العامة لكن سيء بعمليات السمنة لانها تحتاج تدريب خاص
وش دخل الجراح و إمكانياته في نزول الوزن ؟ عمليات السمنة الهدف منها مو الرشاقة يعني مو الهدف إن الواحد يوصل للمثالي .. هي تنزلك نص الوزن اللي انت تبغا تنزله و الباقي يعتمد عليك و على ثقافتك الغذائية .. اللي بياكل من كل شي شوي و ما بيراقب أكله بيزيد وزنه وش دخل الجراح هنا ؟ هو أجرى العملية من غير مضاعفات و صرف لك الأدوية و عطاك الـ guidelines مهي وظيفته يدقق على أكلك و ينبهك وش تاكل وش ما تاكل لباقي عمرك وظيفته يحولك على أخصائي/ة تغذية لو كان عندك concerns بخصوص أكلك.

K.A.W غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 03-26-2014, 11:40 PM   #6
عضو ولي الشرف

الصورة الرمزية بو سيف

آخـر مواضيعي

عمليات السمنه ليست الاداه السحريه للوصول للوزن المثالي ولكن لابد من العزيمه والاراده والدايت والرياضه حتي تحصل علي وزن مثالي .يعني جراحه + عزيمه + دايت + رياضه = وصول لوزن مثالي الاخت تقصد أنه يمكن أن نستغني عن العمليات الجراحيه في حاله وجود العوامل سالفه الذكر خصوصا وانه توجد بعض الحالات التي رجعت للوزن الزائد مره أخري بعد سنتين من العمليه.

بو سيف غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 03-27-2014, 12:45 AM   #7
عضو جديد

آخـر مواضيعي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة K.A.W Cant See Links
وش دخل الجراح و إمكانياته في نزول الوزن ؟ عمليات السمنة الهدف منها مو الرشاقة يعني مو الهدف إن الواحد يوصل للمثالي .. هي تنزلك نص الوزن اللي انت تبغا تنزله و الباقي يعتمد عليك و على ثقافتك الغذائية .. اللي بياكل من كل شي شوي و ما بيراقب أكله بيزيد وزنه وش دخل الجراح هنا ؟ هو أجرى العملية من غير مضاعفات و صرف لك الأدوية و عطاك الـ guidelines مهي وظيفته يدقق على أكلك و ينبهك وش تاكل وش ما تاكل لباقي عمرك وظيفته يحولك على أخصائي/ة تغذية لو كان عندك concerns بخصوص أكلك.
معاكى فى الرأى

التعديل الأخير تم بواسطة جوووريه ; 03-27-2014 الساعة 01:03 PM
a
قديم 03-27-2014, 01:04 AM   #8
عضو جديد

آخـر مواضيعي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ضياء المحلاوي Cant See Links
عمليات السمنه ليست الاداه السحريه للوصول للوزن المثالي ولكن لابد من العزيمه والاراده والدايت والرياضه حتي تحصل علي وزن مثالي .يعني جراحه + عزيمه + دايت + رياضه = وصول لوزن مثالي الاخت تقصد أنه يمكن أن نستغني عن العمليات الجراحيه في حاله وجود العوامل سالفه الذكر خصوصا وانه توجد بعض الحالات التي رجعت للوزن الزائد مره أخري بعد سنتين من العمليه.
بالظبط. دا قصدى. ليه. لجأتوا للعمليه طالما يو جد العزيمه والالتزام بالرياضة. والدايت لو توفروا لى او اى شخص اخر سمين لكان حقق هدفه دون تعرضه لمشرط الجراح
هل جربتم قبل العمليه رجيم ورياضة وفشلتم طيب انتم نفس الاشخاص الذين لم يتوفر لهم الاراده قبل العمليه ايه اللى تغير فى نفس الشخص وتمكن. بعد العمليه من النجاح. بينما اشخاص آخرين. لم ينجحوا او حققوا نجاح مؤقت ورجعوا لوزنهم او لجزء كبير. من الذى تم فقده

الى الان لم. اجد اجابه الجميع يرمى باللوم على الشخص فى عدم التزامه فلو استطيع الالتزام لالتزمت منذ الان وانا لا أتكلم. عن حالى بل حال الكثير. وهذا السؤال هو هاجس الكثير من المقبلين على العمليه وللاسف يتغاضى. البعض عنه فى مقابل الرغبه الملحه للرشاقه. وبعدها يفاجئ بانه مضطر لحياته الالتزام والا الرجوع لسابق عهده

سمراء likes this.
a
قديم 03-27-2014, 05:42 AM   #9
عضو فعال

آخـر مواضيعي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جوووريه Cant See Links
بالظبط. دا قصدى. ليه. لجأتوا للعمليه طالما يو جد العزيمه والالتزام بالرياضة. والدايت لو توفروا لى او اى شخص اخر سمين لكان حقق هدفه دون تعرضه لمشرط الجراح
هل جربتم قبل العمليه رجيم ورياضة وفشلتم طيب انتم نفس الاشخاص الذين لم يتوفر لهم الاراده قبل العمليه ايه اللى تغير فى نفس الشخص وتمكن. بعد العمليه من النجاح. بينما اشخاص آخرين. لم ينجحوا او حققوا نجاح مؤقت ورجعوا لوزنهم او لجزء كبير. من الذى تم فقده

الى الان لم. اجد اجابه الجميع يرمى باللوم على الشخص فى عدم التزامه فلو استطيع الالتزام لالتزمت منذ الان وانا لا أتكلم. عن حالى بل حال الكثير. وهذا السؤال هو هاجس الكثير من المقبلين على العمليه وللاسف يتغاضى. البعض عنه فى مقابل الرغبه الملحه للرشاقه. وبعدها يفاجئ بانه مضطر لحياته الالتزام والا الرجوع لسابق عهده
فيه ناس تحتاج دف .. تحتاج دافع .. تحتاج تحميس و فكرة إن الواحد ينزل 15 كيلو في شهر/شهرين مشجعة .. فيلجأوا للعملية.
كل أحد أسبابه غير .. تفكيرك صح .. تفكير اللي سوى العملية باقتناع مو غلط
انتي شوفي نفسك و وش اللي يناسبك و قرري هل تسوين عملية أو تلجأين لنظام.

شخصيا .. فكرة إني سويت عملية خلتني أحب و أقدر نفسي/جسمي أكثر و أحرص على الأكل المفيد و الرياضة .. لكن للأمانة لو كان عندي نفس الروح و نفس الثقافة الغذائية اللي عندي الحين ما كان سويتها .. أكثر شي أقدره بعد هالتجربة هو الـ knowledge اللي عندي الحين.

K.A.W غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 03-27-2014, 01:14 PM   #10
عضو جديد

آخـر مواضيعي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة k.a.w Cant See Links
فيه ناس تحتاج دف .. تحتاج دافع .. تحتاج تحميس و فكرة إن الواحد ينزل 15 كيلو في شهر/شهرين مشجعة .. فيلجأوا للعملية.
كل أحد أسبابه غير .. تفكيرك صح .. تفكير اللي سوى العملية باقتناع مو غلط
انتي شوفي نفسك و وش اللي يناسبك و قرري هل تسوين عملية أو تلجأين لنظام.

شخصيا .. فكرة إني سويت عملية خلتني أحب و أقدر نفسي/جسمي أكثر و أحرص على الأكل المفيد و الرياضة .. لكن للأمانة لو كان عندي نفس الروح و نفس الثقافة الغذائية اللي عندي الحين ما كان سويتها .. أكثر شي أقدره بعد هالتجربة هو الـ knowledge اللي عندي الحين.
وجه نظر. تحترم يعنى العمليه تعطيك الدفعة الاولى اللى انت مش قادر تعملها لنفسك وبثقافتك الصحيه وروحك الجديده والنفسيه الاحسن كل دا عوامل لتغير نمط حياتك. وتلتزم برضاك وباستمتاع
انا كدا فهمت صح ولا خطأ

a