اعـــــــــــــــــــــلان هــــــــــــــــــــــام

عيادة الدكتور نايف العنزي
عيادة د. عدنان صباحي
عيادة الدكتور سالم الصواط
رشاقة للخدمات العلاجية

العودة   منتديات رشاقة > منتدى العمليات الجراحية > قسم تكميم المعده ( السليف )
التسجيل التعليمـــات التقويم اجعل كافة الأقسام مقروءة

مرجع قصص المتكممين ...
عدد الضغطات : 4,722عرض بالصور للأدوية والفيتامينات والبروتين بعد عمليات السمنة_2015
عدد الضغطات : 5,147هدية رشاقة- جدول نزول الوزن المتوقع بعد العملية بشكل شهري

مصيرى والله متوقف على واحد منكم

قسم تكميم المعده ( السليف )

LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 04-12-2013, 05:37 AM   #1
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

Icon34z مصيرى والله متوقف على واحد منكم

ززيسم الله الرحمن الرحيم بداية اخوانى اللى فعلا وبدون مجاملة صرتو اخوانى اللى ما استغنى عنكم واللى صرتو جزء لا يتجزا من حياتى حتى ان اليوم اللى ما ادخل فيه المنتدى احس فيه شى ناقصنى ....كل واحد فيكم بلا استثناء .....وكل واحد فيكم يقرا كلامى ويعتبره موجه له شخصيا.....انا طبعا اخت لكم اعانى من سمنة متلى مثل كل احد فيكم وتعرفون كلكم معنى هالمعاناة اللى تخلى الواحد يفقد الشعور بطعم الحياة عمرى 28 وطولى 159ووزنى للاسف الان 95 ك ومازال فى ازدياد اعانى من ست سنوات بعد ولادة ابنتى الثانية من فشل بالغدة الدرقية مما اثر على سرعة الايض عندى وفشلى الذريع فى انقاص وزنى بالريجيم اللى فعلا صرت اكره اسمع اسمه من حالات فشلى فيه منبعد تعب ومجهود .....ربطت حتى اسنانى حوالى 6 شهور وما نزلت الكثير من وزنى ....طبعا ليا سنة من اخر ريجيم عملته اللى هو ربط الاسنان ورجعت الان من حوالى الشهر اعدت الكره كان وزنى 98 ك ونزل لل90 وطبعا لما الربط تعبنى شلته وبدون اى مجهود رجع لل95ك ولله الحمد وعارفة انه رح يرجع الباقى وفوقهم حبة ....زى العادة.....انا طبعا بعد ما تعرفت عليكم فى صمت منحولى السنة كنت استحااالة افكر اعمل عملية ولللكن انتو غيرتو مفاهيمى وعطيتونى دفعة للامام حتى احلم الحلم وقرر احققه بالرغم من الخوف والهلع والوسااااوس المدمرة اللى تجينى طول الوقت وما مخليتنى انام ...ما زلت بحلم وعندى امل انى اقوى نفسى واحقق حلمى مثلكم خاصة ان فى زمن الرشاقة انا اسمن واحدة بالعيلة من جهة زوجى ومن جهتى تقريبا ورغم قدر الجمال الدى انعم الله عليا به الا انى الان بعد دخول عالم التسعينان بدات احس ان الجمال بدا يختفى ويطغى عليه مظهر اخر ......انتو عارفينه اكيد.....حب زوجى لى وعشقه لى بكل مافيا هون عليا الكتير لوقت معين لكن الان حاسة ان الموضوع صار يخص صحتى ونفسيتى وراحتى وخفتى وذاتى بالدرجة الاولى واكيد لان زوجى متقبلنى بكل ملفيا وحابب كل شى فيا وواقف جنبى ورافعلى معنوياتى احب اسعده اكثر واكون الاجمل والاجمل فى نظره دائما وابدا .....دخلت فترة الكابة والانطواء على النفس وتحاشى اى تجمعات طبعا لانعدام الثقة فى نفسى اولا وثانيا اصبحت تعليقات الناس تدبحنى من ليش صرتى هيك وخيرك سمنتى و لما شفتك تفاجات ومسكينة وووووووو من جد شى لايوصف اللى دابحنى ان فيه تعليقات لو انا مكان هالناس واشوف شخص سمين استحالة اعلقله تعليق مثل هدا اخرها طبعا فى اخر تجمع من شهر وكانت اخر طلعة ليا للعيلة ......بنت خالتى قالتلى والله انا كنت متضايقة مررررة من جسمى وحسيت روحى بهالفترة سامنة شوية لكن لمل شفتك قلت الحمدلله اتارينى قاعدة نتسمى مليكان والله شفقت عليك الحمدلله الصراحة....هدا التعليق السابق منقول على لسانها بالكامل طبعا انا لما سمعت كلامها انفجعت وسكتت فقط وروحت للبيت وبكيت لزوجى بجد من قلبى وفضفضتله وقتله خللللاص هنا ستوب لازم ندير حل قالى انت اللى تبيه انى نسويه بس العملية ارجوك باعديها من تفكيرك زدت فى البكاء وقلتله ادا رح نقعد طول عمرى هيك دبة مجروحة ومهزوزة وفشيت وطبعا رحت ربطت اسنانى و فشلت من جديد ....طبعا هدا جزء منقصتى مع السمنة وجزء يبين لكم حاجتى الماسة للعملية اللى انا حاسة انها ملادى الاخير من بعد توفيق الله سبحانه وتعالى ....الان كلللل هالكلام اللى حكيته يمكن يكون كلام عادى مر فيه اى احد فيكم لكن.....انا ببلدى الحبيب طبعا ...لا يوجد لدينا شىء اسمه عمليات سمنة يعنى لسه مادخلت عندنا وانا منبعد الاستخارة والبحث اعجبت جدا بالدكتور عبد الرحمن سالم وارتحتله كتيرا وتواصلت معاه وكان نعم الرجل المشكلة هى انى لا استطيع السفر للسعودية لان السعودية تمنع الفيزا لمدينة الرياض الابدعوة من داخل السعودية للشخص اللى خارج السعودية ...يعنى قالولى لو مو حج او عمرة ممنوع والدكتور طبعا قاللى هدا الكلام بالبداية عن طريق التلفون بس قلت احاول ولما حاولت طلع الكلام مزبوط ...انا فكرت فى الدكتور محمد خريس بالردن وتواصلت معاهوكنت رح اسافر له اول مايو بس يا اخوانى كل ما لصلى استخارة ما ارتاح ويدخلنى التردد ويجى اسم عبد الرحمن سالم قدام عيونى واللى زاد اكتلر ان زوجى بعد ما اطلع شوى على المنتدى قاللى الدكتور سالم اوبلاها بالله عليك هو كمان مرتاح له كتير .....انا الان بعد كل هدا الكلام وانا عارفة ان 90 بالمئة من اهل المنتدى سعوديين ....اختكم داخلة على الله ثم عليكم يا اخوانى وبالاخص رجال المنتدى الافاضل لو فيه احد منكم يستطيع يعملى دعوة على السعودية حتى استطيع السفر الى هناك وعمل عملية التكميم ...او على الاقل احد فيكم يسالى هناك على هالموضوع ولو دخلت لمكة لعمل عمرة هل يمكن ادخل للرياض بدون مشاكل ولا يبالها تاشيرة دخول لوحدها والله انى ضايعة ومالى غيركم يالنشامى لو احد يقدر يخدمنى هالخدمة مارح انساهاله طول عمرىواقعد ادعيله طول حياتى لان فعلا رح يرفع عنى كربة من كرب الدنيا والله الواحد رح يرفع عنه كربة من كرب الاخره ....وهذا وعده الحق......لو حتى ان اى احد يقدر يخدمنى هالخدمة بمقابل مادى انا ما عندى مشكلة على الاطلاق هو يبعتلنا الدعوة وانا والله ابعتله الفلوس بس اريد حل ارجوكم اخوانى ان شاء الله تكونو تفهمتو وضعى وفهمتو قصتى واى احد عنده معلومة بهالخصوص يبلغنى الله يحفظكم ويخليكم ليا ...وانا عارفة انى دقيت باب اهل الكرم والجود والنخوة ولو مو عارفة انى رح الاقى منكم منيوقف جنبى ويساعدنى ملكنت كتبت وطلبت منكم هاطلب ....اسفة على اطالة موضوعى بس حبيت من ناحية افضفض ومن ناحية اخبركم طلبى ولت شاء الله تردو عليا باقرب وقت ممكن واللى ما يقدر يخدمنى بالله عليه يدعيلى ....اه نسيت اقولكم انا من ليبيا .طرابلس.....شكرا ليكم استناكم

Jasmin-lady غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 04-12-2013, 06:27 AM   #2
إنعاآش حلم

الصورة الرمزية دبة سمينة

آخـر مواضيعي

افتراضي رد: مصيرى والله متوقف على واحد منكم

الله يسهل أمرك وتسوين العمليه وتقومين بالسلامة بإذن واحد أحد
بس ترى الدگتور محمد خريس ممتاز وكثير يسافرون له من السعوديه يسوونها عنده
الله يكتب لگ الخير والصالح

دبة سمينة غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 04-12-2013, 06:35 AM   #3
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

الله يكتبلك الخير
وبالفعل الدكتور محمد جدا ممتار
والاسعارهنا في السعوديه الدبل
الله يوفقك ويكتبلك الخير

رومندا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 04-12-2013, 11:50 AM   #4
نائبة المشرف العام سابقا

الصورة الرمزية كلبز

آخـر مواضيعي

أهلا يا ياسمين
وهلا بأهل ليبيا كلهم

طيب في ناس من ليبيا كثير عملوا عمليات سمنه بمصر
ميمونة تحورت عند دكتور فهيم البسيوني ..هي من بنغازي
وأختها تكممت عنده
وأختها الثالثه عملت تدكيك مش عارفه عنده ولا ايه..
وفي غير دكتور فهيم أكثر من دكتور في القاهره..

أنا عارفه أهل ليبيا بيحبوا إسكندرية أكثر من القاهرة.
عندك دكتور خالد القطري باسكندرية تكلفة العمليه عنده في حدود ٢٥ ألف جنيه مصري تقريبا.
ودكتور شاطر ومتميز.
ممكن ترسلي ل(ميمونة) هنا عبر المنتدي وهي تفيدك ان شاء الله.

امّا عن موضوع الزيارة من السعودية
علي حد علمي بما انه انا مصرية كنت مقيمة هناك
الزيارة مش مفتوحة لغير الأقارب من الدرجة الأولي
ممكن تحجزي عمرة ولكن لاحظي أن وقتها خروجك من مكه للرياض ودخولك المستشفي بأوراق معتمره..
ممكن يكون مخالف للقوانين.

وأن شاء الله يفيدونك الأعضاء أكثر مني.

اوسمتي

كلبز غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 04-12-2013, 12:04 PM   #5
عضو ذهبي

الصورة الرمزية ام وليم

آخـر مواضيعي

0 كرمشه المعده
0 وش الدبره رجعنا ننتفخ
0 .
0 .

ياحياتي الله يسهل امرك

ام وليم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 04-12-2013, 12:06 PM   #6
عضو ذهبي

الصورة الرمزية ام وليم

آخـر مواضيعي

0 كرمشه المعده
0 وش الدبره رجعنا ننتفخ
0 .
0 .

طيب حاولي تستفسري في السفاره الليببه يمكن يقدرون يساعدونك ويدخلونك بالفيزا للعلاج ويكون الوقت محدد لك لان التصاريح في هالايام اتوقع متشددين عليها بس انتي حاولي مع سفاره ليبيا بالسعوديه يمكن يحطون استثناء

ام وليم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 04-12-2013, 03:53 PM   #7
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

ما احلاكم كلكم وما احلى ردودكم يا وخياتى شكرا ليكم توه ازيد استخير اكثر واكثر وربى يسهل عليا يااارب بالله ادعولى

a
قديم 04-12-2013, 03:58 PM   #8
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

اختى كلبز من زمان حابة اتواصل معاك ....دايما اتابعك واحب كلامك وردودك وتميزك ....بخصوص دكتور فهيم انا والله الحقيقة نصحنى فيه الدكتور عبد الرحمن سالم وشكر فيه عالاخر ..بس بردو استخرت وما ارتحت مانى عارفة ليش ...انت شن رايك فيه بصراحة يعنى هو شغله نظيف ميه بالمية يعنى من ناحية التعقيم وهالامور وهل هو شخص تحسيه يخاف الله بالدرجة الاولى وهل هو يخيط بعد التدبيس ولا لا سامحينى على كترة استفساراتى بس ما صدقت حصلتك يا حبيبتى تحملينى

a
قديم 04-13-2013, 12:22 AM   #9
عضو جديد

آخـر مواضيعي

حبيبتى الله ييسرلك امرك انا عارفة ان القرار فى موضوع العملية صعب بس والله انتى وزنك مش مستحيل يعنى كونك اقل من المية دى نعمة وما تتاثريش بكلام حد لان العين مش بتكره الا اللى احسن منها زى ما بيقولوا عندنا فى مصر وعلى فكرة د فهيم بسيونى اكتر من رائع وممتاز وطبعا بيعملها منظار لانه استشارى ورئيس قسم المناظير فى القصر العينى وطبعا بتيحخى حالات رهيبة تعمل عمليات السمنة بس هو مش بيعمل الا فى القصر الفرنساوى يعنى خاص وتكلفتها حوالى40 الف مصرى قابلة للزيادة وانا عن نفسى كان نفسى اعمل عنده لكن بصراحة المبلغ كتير عليا فعملت عند دكتور تانى بس د فهيم ممتاز
صلى استخارة واللى يسرلك بيه ربنا وعلى فكرة د محمد خريس برضو مشهور جدا وفيه حالات من اخوانا السعوديين عملوا عندوا عمليات كتير وبيشكروا فيه فاللى هيحم هو الاستخارة وربنا يوفقك لكل خير
اسفة على الاطالة بس حبيت انصحك

جلاديوس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 04-13-2013, 12:39 AM   #10
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

الله يخليك ليا حبيبتى جلاديوس واطالتك عليا على قلبى احلى من العسل وشكرا عالنصيحة الحلوة

a