اعـــــــــــــــــــــلان هــــــــــــــــــــــام

عيادة الدكتور نايف العنزي
عيادة د. عدنان صباحي
عيادة الدكتور سالم الصواط
رشاقة للخدمات العلاجية

العودة   منتديات رشاقة > منتدى العمليات الجراحية > قسم تكميم المعده ( السليف )
التسجيل التعليمـــات التقويم اجعل كافة الأقسام مقروءة

مرجع قصص المتكممين ...
عدد الضغطات : 4,723عرض بالصور للأدوية والفيتامينات والبروتين بعد عمليات السمنة_2015
عدد الضغطات : 5,147هدية رشاقة- جدول نزول الوزن المتوقع بعد العملية بشكل شهري

اهمال الطبيب ادى الى قتلها ليس موتها

قسم تكميم المعده ( السليف )

Like Tree1Likes

LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 10-05-2012, 07:51 PM   #1
عضو جديد

آخـر مواضيعي

افتراضي اهمال الطبيب ادى الى قتلها ليس موتها

[]اليوم فقط قررت ان افضفض عن ما فى صدرى
انتقلت الى رحمه الله تعالى زوجه اخى
من هو السبب ........تقريبا من شهرين انا قررت اسوى عمليه تكميم لان كتله جسمى تقريبا 38 واقنعت زوجه اخى ان تجرى معى العمليه عند نفس الطبيب هى كانت تريد ان تجرى العمليه بس صرفت نظر عنها من فتره ولكنى حاولت اقناعها بسبب تعب مفاصلها الشديد وكانت كتله جسمها حوالى 38 بس بعد ما اقنعتها انا حاولت ان اذهب بمفردى كنت عيزه اروح لوحدى مش عرفه ايه السبب ولكن هى اصرت ان تذهب معى والا لن تذهب ابدا ابدا ولكن كل من حولى كانو متصورين ان انا اللى الحيت فى ذهابها لاجراء العمليه معى بنفس اليوم

ذهبنا الى احد الاطباء المصريين فى مستشفى الرحمه فى القاهره

انا قلت ادخل العمليات الاول علشان لو حصل حاجه تحصل لى انا مش هى لان عندها اطفال

خرجت انا وهى من العمليات انا كنت كويسه وقمت علطول من سريرى

ولكن هى عانت من احتباس البول لتانى يوم الدكتور قال عادى وبعدين كان فى ضيق تنفس وارتفاع حراره الى38 ونص وايضا قالو عااااادى

خرجونا من المستشفى اليوم التالت وانا كنت كويسه ولكن هى نفس الاعراض معها قالولها انتى بتدلعى

خامس يوم الدكتور اكتشف ان معها نزيف داخلى قال برضه عادى حولها الى الرعايه المركزه باليوم السادس

لم يتدخل لازاله النزيف الا اليوم الثامن تقريبا وكان برضه بيقول عادى فتحو بطنها بالطول والعرض واخرجوا 8 لتر دم من بطنها واكتشفو ان عندها ثقب بالمرى من جهه المعده وعمل لها خرطوم لازاله اى التسريب الى كيس خارجى ولم يقم بعمل دعامه للثقب

تركها بالكيس حوالى20 يوم اخرى وطول هذه المده يوجد تسريب على الرئه وهو مخبى علينا ويقول بسيطه وهتعدى

بعد 20 يوم ادخلها العمليات مره اخرى وقام بتخييط المعده ومن الطبيعى ان المعده لن تلتئم من الخياطه زى ما كلنا عارفين ان المعده بتكون زى التوست المبلول لن تنقفل بالخياطه

وتركها الى ان وصلت حوالى 35 يوم اكتشف ان حدث التهاب رئوى ميكروبى شديد جدا جدا ففى هذا الوقت قام لها بتركيب دعامه

فى هذا الوقت قد فات الاوان لقد حدث تلف تام بالرئه والاعضاء المحيطه بسبب التسريب والصديد ملى تجويف البطن

انا هموت من الزنب هتقولو ليه

1.لان الدكتور كان بيقول هى كويسه واهلى كانو يقولون لى نجيب دكتور تانى وانا كنت بقولهم ده دكتور واستاذ كبير وهو ادرى بشغله وده دكتور مشهور وهو كان بيقولى هى بقت كويسه خلاص لا يوجد اى خطوره

2.لانى كنت تعبانه جدا نتيجه العمليه ولا يوجد احد يرعانى بالبيت لانهم منشغلين بها والمسافه بينى وبين المستشفى كبيره وكنت مبزرهاش كتير لان الدكتور كان بيطمنى وانا كنت واثقه في كلامه ومتوقعتش انه كذاب

3.الدكتور المفترى كان المفروض يعمل دعامه من يوم اكتشافه التسريب ليس المفروض انه ينتظر اكتر من 35 يوم الى ان تتلف اجهزه جسمها

4.انا لم احضر معها سوى يومين فقط اللى كانت بتحتضر فيهم وانا مش عرفه اعمل لها حاجه وانا اشعر بتانيب الضمير لانى انا السبب من وجه نظر الجميع لانى اقنعتها بالعمليه , ولتقصيرى معها .

هى ذهبت بدون علم اهلها وهى كانت عايزه كده بعد تعبها اهلها قالوا ليه انتو عملتو لها العمليه كاننا اخدناها غصب عنها مش هى راحت بمزاجها

حاليا انا ابكى ليل نهار على اطفالها الايتام الصغار واشعر بالذنب اتجاههم لاننا كان ممكن نجيب دكتور تانى بس السبب اننا مجبناش ان هو كان بيطمنا ويقول هتروح البيت اخر الاسبوع وخلاص كده واحنا صدقناه

حاليا انا من يوم العمليه لم اكمل الشهرين ونزلت حوالى 24 كيلو كنت 104 واصبحت 80 كيلو يعنى باقى الى المثالى 12 كيلو يعنى غالبا ساتحول الى هيكل عظمى كل ما انظر الى جسمى احس بتانيب الضمير واشعر ان انا سيحدث لى شى وتقريبا انا عايشه على كميه اكل لا تذكر واشرب سوائل لا تتعدى 2 كوب باليوم

حياتنا تدمرت لان لم يوجد احد بالبيت غيرى انا واطفالها وزوجها المريض وانا للاسف كنت سيده اعمال ناجحه جدا جدا ولكن ببدايه الطريق كنت اقضى معظم اليوم بالعمل ولا ارجع البيت غير على النوم ولم اتزوج بسبب شغلى طبعا دلوقت بقت صحتى ضعيفه جدا جدا وطبعا بقوم بخدمه الاطفال واقضى وقت قصير بالعمل ولا استطيع مقابله العملاء وشغلى بالطبع تاثر وصحتى بقت ضعيفه

هنقول ده قدرها انها تموت ومش زنب الدكتور لكن هنقول هو عمل الخطوات متاخره وكان مفروض يركب دعمه من اول يوم وكان مفروض ميخرجهاش بعد العمليه وهى معها اعراض تسريب وكان المفروض يعمل اششعه تسريب انما قال انتو مش محتاجين اشعه تسريب بعد العمليه وكان مفروض يعمل حاجات كتير مسيبش بطنها تضرب

كانت بتقول نفسى ارجع لولادى وافضل تخينه مش مشكله
اسالكم الدعاء لها بالرحمه والدعاء لاطفالها وجميع الاسره الصغيره بالصبر وانصلاح الحال والدعاء لى بازاله تانيب الضمير عنى لانى بموت ليل نهار

حسبنا الله ونعم الوكيل

[/overline]

sun shine غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-05-2012, 08:20 PM   #2
عضو فعال

الصورة الرمزية حوسة

آخـر مواضيعي

0 حوسة المحيوسة

افتراضي رد: اهمال الطبيب ادى الى قتلها ليس موتها

لا حول ولا قوة الا بالله

قدر الله وما شاء فعل

وهذا أمر الله أنتي مالك علاقة فيه

ادعي لها بالرحمة والمغفرة

واهتمي بنفسك ولا تهملينها

حوسة غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-05-2012, 08:35 PM   #3
عضو فضي

الصورة الرمزية كاتبة

آخـر مواضيعي

لا حول ولا قوة إلا بالله ..

هذا ربي كاتب لها .. إنتي مالك ذنب أبداً .. إنتي بشر ما تعلمين الغيب تصرفتي بكل عفوية ..

وأنا متأكدة لو إنك عارفة وش راح يصير لها مش ممكن تسكي عن حالتها ..

لكن قدر الله وما شاء فعل .. وهذا يومها حتى لو حاولتِ تنقذينها : هذا يومها ..

الله يرحمها ويغفر لها يا رب .. وأنتي ديري بالك على نفسك Cant See Images

قديم 10-05-2012, 08:39 PM   #4
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

الله يرحمها ويسكنها فسيح جناااته ............
خوفتيني من العمليه وانا كنت ناويه اعملها ومقتنعه مليون بالميه لاكن دحين في تردد

جبرني الشووق غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-05-2012, 08:43 PM   #5
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

انتوا لازم تشتكوا على هالدكتور المهمل هو السبب لان في ناس وايد صادهم التسريب وتعافوا
قلبي عورني عليها الله يرحمها ويصبر اطفالها واهلها

بحرينية غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-05-2012, 08:56 PM   #6
عضو ذهبي

الصورة الرمزية ام وليم

آخـر مواضيعي

0 كرمشه المعده
0 وش الدبره رجعنا ننتفخ
0 .
0 .

يااختي اتقي الله لاتروعينا وحنا محنا ناقصين نفسيتنا في الحضيض وخايفين وزدتي علينا ������������������

ام وليم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-05-2012, 09:09 PM   #7
عضو جديد

آخـر مواضيعي

0 تم بحمد الله
0 محتاجتكم والله

الله يرحمها ويغفر لها قدر الله وماشاء فعل انتي كنتي تبين لها الخير والدليل ان انتي بتسوينها معاها
كل واحد فينا له يوم ماراح يعديه يعني هذا يومها سواء سوت العمليه ولا لا الله كاتب لها بتموت في هاليوم انتي الحين اهتمي بصحتج ولاتهملين نفسج لان النفس بعد لها حق عليج وفكري في هالأطفال لازم الحين تكونين مكان امهم وماتقصرين عنهم راح يرتاح ضميرج اذا صرتي لهم أم وماخليتيهم يحتاجون شي .
الله يوفقج ويرحم ميتكم ويقومج بالسلامه يارب

أم راشد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-05-2012, 09:11 PM   #8
عضو مشارك

آخـر مواضيعي

هواء نجد انتي ياحلوة سويتي العملية وخلصتي من شنو خايفة؟؟؟

بحرينية غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-05-2012, 09:30 PM   #9
عضو جديد

الصورة الرمزية منتهى القوه

آخـر مواضيعي

0 ارجو المساعده بلييز

الله يرحمها ويصبركم هذا قدرها

منتهى القوه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
a
قديم 10-05-2012, 09:39 PM   #10